Szklany budynek przedsiębiorstwa

Metoda PEST – czym jest i na czym dokładnie polega analiza PEST

Każde przedsiębiorstwo istniejące na rynku działa w konkretnym otoczeniu. W dziedzinie ekonomii to otoczenie dzielone jest na bliższe i dalsze. Aby przeanalizować czynniki, które występują w środowisku danej firmy należy przeprowadzić szereg badań. Jednym z takich testów jest analiza PEST. Czym dokładnie jest analiza PEST? Na czym polega? I jakiego rodzaju otoczenia dotyczy? Tego wszystkiego dowiesz się z poniższego artykułu. Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z nim.

Otoczenia przedsiębiorstwa

Każda firma generuje własne otoczenie. Jest ono oczywiście zmienne i ulega modyfikacjom. Dzieje się to za sprawa wielu czynników, do których zaliczają się chociażby: polityka, inflacja, wahania walutowe czy trendy branżowe. Bardzo istotne jest więc stałe monitorowanie środowiska przedsiębiorstwa. Jeśli analiza jest dobrze prowadzona to może nam ona wiele powiedzieć o:

  • nowych potrzebach,
  • nowych wyzwaniach,
  • szansach i zagrożeniach,
  • innowacyjnych możliwościach,
  • czy zmienności otoczenia i jego wpływie na funkcjonowanie przedsiębiorstwa.

Otoczenie dotyczy każdej firmy czy organizacji i dzielimy go na dwa rodzaje:

  • makrootoczenie. To inaczej otoczenie dalsze. Organizacja nie ma na niego żadnego wpływu, a dodatkowo powinna się do niego dostosować. Makrootoczenie to najprościej mówiąc warunki, w jakich przyszło firmie funkcjonować. Zalicza się do tego lokalizacja, układ polityczny kraju, warunki społeczne, czynniki prawne, technologiczne czy ekonomiczne. Istotne jest, aby przedsiębiorstwo potrafiło dostosowywać do tych warunków swoją strategię rozwoju i działania.
  • mikrootoczenie. To inaczej otoczenie bliższe, zwane też czasem podwórkiem firmy. Takie otoczenie bardzo ściśle współpracuje z przedsiębiorstwem. W jego skład wliczają się podmioty, warunki i instytucje. Takie, które bezpośrednio na przedsiębiorstwo wpływają i z nim oddziałują. To też działa w drugą stronę. Bo i przedsiębiorstwo może kształtować relacje. Ten typ otoczenia jest indywidualny dla każdej firmy w danej branży. Podmioty, które współtworzą mikrootoczenie to na przykład: konkurenci przedsiębiorstwa, dostawcy, klienci, producenci, interesariusze zewnętrzni i wewnętrzni.
Szklane wieżowce
Źródło: Pixabay

Metoda PEST

Metoda PEST do badanie służące analizy jednego z typów otoczeń firmy. Dokładnie odnosi się ono do badania makrootoczenia. Na ten typ metody mówi się też często generalna segmentacja otoczenia. Określa ona podstawowe sfery otoczenia. Ten typ analizy wskazuje na podstawowe  obszary przedsiębiorstwa, które przyczyniają się do jego prosperowania. Wszystkie działania, które podejmowane są podczas tej metody mają na celu określenie strategii działania dla danej firmy.

Czynniki

Pierwszym punktem w badaniach jest zestawienie czynników zewnętrznych, które składają się na skrót PEST:

  • P – political,
  • E – economic,
  • S – social,
  • T – technological.

Czynniki polityczne to po prostu sytuacja prawna i polityczna, która panuje w danym kraju. To między innymi integracja europejska, przepisy dotyczące środowiska czy system podatkowy.

Czynniki ekonomiczne natomiast związane są z sytuacją ekonomiczną w danym kraju. To głównie poziom stóp procentowych, bezrobocie, inflacja czy wzrost gospodarczy. W analizie należy również uwzględnić te inne elementy, które dotyczą bezpośrednio twojej firmy czy przedsiębiorstwa.

Czynniki społeczno-kulturowe to nic innego jak demografia kraju, w którym prowadzona jest działalność. Wliczają się w nie: liczba urodzeń i zgonów, świadomość dotycząca zdrowia, tradycje, ogólne życie konsumentów, wykształcenie czy struktura rodzinna. Wszystkie te czynniki mają olbrzymi wpływ  na twoje przedsiębiorstwo.

Ostatnim typem czynników w analizie EST są czynniki technologiczne. To nic innego, jak ogólny poziom technologiczny, z jakim mamy do czynienia w danym kraju. W ich skład wchodzą chociażby: innowacyjność, nowoczesność, nakład państwa na badania, rozwój transportu czy różnego rodzaju zachęty dotyczące podatków.

Analiza PEST
Źródło: Pixabay

Etapy badania

  1. Pierwszy punkt to określenie czynników, które związane są z poszczególnymi segmentami otoczenia. Chodzi o takie, które mogą wpłynąć w sposób bezpośredni na działalność organizacji. Przykładem mogą być możliwości dotacji od Unii Europejskiej dla firmy, która prowadzi jakieś szkolenia, albo wzrost ceny za benzynę dla przedsiębiorstwa, które świadczy usługi transportowe.
  2. Następnie należy określić wpływ każdego z tych czynników na działanie przedsiębiorstwa. Tym sposobem utworzymy listę czynników. Automatycznie podzielone one będą na siłę (najmniejszy oraz największy wpływ) oraz na czas (czy firma ma z nimi do czynienia w danym momencie, czy nastąpi to dopiero za kilka albo kilkanaście lat).
  3. Ostatnim głównym punktem jest wskazanie na relacje między firmą a makrootoczeniem. Do tego pomocne będzie zestawienie konkretnego czynnika oraz analiza, jak wpływa on, bądź wpłynie w przyszłości na funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Może to być na przykład analiza dotycząca dotacji, na jakie firma będzie mogła liczyć oraz ich konsekwencje.

One thought on “Metoda PEST – czym jest i na czym dokładnie polega analiza PEST

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Strona korzysta z plików cookies, aby korzystać z naszego portalu zaakceptuj - politykę prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close